Întrebări pe care să ți le pui înainte de a începe un blog de călătorii
- De ce vrei să începi un blog de călătorii: pentru că vrei să câștigi bani, să călătorești gratis sau îți dorești pur și simplu să împarți cu lumea experiențele tale?
- Cum îi imaginezi pe cei care îți vor citi blogul?
… altfel spus, „cine vor fi cititorii tăi” și, te rugăm, nu răspunde „toată lumea”. Ești, poate, părinte și vrei să oferi sfaturi celorlalți părinți despre cum pot călători mai bine și mai relaxant împreună cu cei mici. Ori ești un pasionat de bucătărie și scopul primordial pentru care călătorești este acela de a încerca bunătățile tradiționale de pe alte meleaguri pentru a le aduce apoi în bucătăria ta.
Sau poate că adori să călătorești singur și vrei să înlături tabuurile și fricile legate de călătoriile de unul singur sau, din contră, călătorești împreună cu partenerul tău și ești mereu cu ochii în patru după activități care să satisfacă ambele jumătăți de Finetti ale unei relații, lăsând în urmă amintiri de pus în ramă și păstrat pentru nepoți.
- Ce va face blogul tău diferit față de milioanele care deja există în grădina internetului?
- Probabil cea mai mare investiție o va reprezenta… timpul tău liber. Ești pregătit?
- Poate dura ani întregi până ca blogul tău să se bucure de popularitatea pe care ți-o dorești. Îți asumi așteptarea?
1. Alege un nume original
Dacă ai răspuns la întrebarea numărul 2, treaba ar trebui să fie pe jumătate rezolvată – știi deja ce va face ca blogul tău să fie unic, acum mai trebuie să afle și ceilalți… din maxim 4 cuvinte (preferabil mai puține). Deja bate vântul în lista cu idei? Gândește-te atunci care-ți sunt pasiunile călătoare – mâncarea, oamenii, peisajele, aventura…
Așază-le pe hârtie împreună cu sinonime și cuvinte din același câmp lexical și fă combinații între ele; ar trebui să iasă ceva până la urmă. Și nu în ultimul rând: gândește pe termen lung. N-are niciun sens să alegi un nume gen anulmeusabatic.com dacă vrei să rămâi în afacerea cu bloggingul mai mult de 12 luni.
2. Alege domeniul blogului (zis și „hosting”)
Da, partea asta sună exact ca cea despre care nu îți doreai să știi nimic, dar lucrurile sunt mai simple decât par. Imaginează-ți că întregul internet e un bloc de apartamente, iar domeniul este camera pe care o vei închiria tu pentru a-ți găzdui blogul (sau cam așa ceva), un loc unde să-ți depozitezi toate informațiile, datele, fotografiile. Se aude cum că cele mai bune ar fi BlueHost, HostGator și justHost, iar închirierea domeniului nu te va ușura de mai mult de 3 dolari pe lună.
3. Instalează WordPress-ul
WordPress-ul este, de fapt, motorul din spatele blogului, o aplicație web, un intrument de blogging eficient și ușor de folosit, iar acolo va avea loc toată petrecerea.
Diferența dintre un cont WordPress plătit și unul gratuit este la fel de mare ca cea dintre o pisică și un tigru – cel plătit îți permite un nume de blog de tipul felinacalatoare.com (și nu felinacalatoare.wordpress.com), îți conferă control total asupra datelor pe care le introduci, îți permite să vinzi publicitate, să-ți instalezi pluginuri și să folosești Google Analytics (de care să nu te îndoiești că vei avea nevoie mai târziu).
Conectează-ți apoi domeniul la WordPress (simplu și intuitiv ca o bătaie din palme) și pregătește-te pentru distracție!
4. … și învață să-l folosești
După ce toate cele de mai sus au fost înfăptuite, introdu numeledomeniuluiales/wp-admin și conectează-te cu numele de utilizator și parola aleasă anterior. Dacă este prima oară când intri pe ușa WordPress-ului, posibil să te trezești ușor buimăcit, iar gândul de a renunța să înceapă să îți facă avansuri. Nici prin cap să nu-ți treacă!
Există infinite tutoriale care te ajută să te familiarizezi cu toate butonașele din meniu și să-ți optimizezi blogul. Nu ar trebui să-ți ia mai mult de o săptămână ca să înveți totul de la 0, iar dacă va apărea vreodată o nedumerire legată de folosirea WordPress-ului, pur și simplu întreabă-l pe bătrânul Google; există o comunitate enormă de bloggeri și developeri care-ți vor sări în ajutor cu răspunsuri.
5. Câte ceva despre pluginuri
Pluginurile sunt funcționalități grozave ale oricărui site. Butoanele care conectează la rețelele sociale sunt, de exemplu, pluginuri; la fel și câmpul de înscriere la newsletter. Există peste 56.000 de pluginuri, unele dintre ele gratuite, altele la un cost de 5-30 de dolari.
Câteva pluginuri esențiale pentru blogul tău:
- Yoast SEO – preferatul lui Google. Cu Yoast poți crea meta descrieri, meta titluri, meta tags/etichete, folosind cele mai potrivite cuvinte pentru ca Google să înțeleagă repede despre ce vorbești și să te poziționeze frumușel în rândurile fruntașe ale căutărilor.
- Google XML Sitemaps – vrei ca motorașele Google să se plimbe prin site-ul tău ca printr-o grădină proaspăt îngrijită pentru a-ți putea indexa conținutul și a-l pune pe piață. Acest plugin înlesnește lucrurile și nu se aude că ar fi eșuat prea des.
- Akismet – ha, doar nu îți închipuiai că blogul tău va scapa de spam! Să nu te jignească prea tare dacă, la început, media va fi de 10 spam-uri la fiecare comentariu. Se va întâmpla inevitabil și singura metodă de a opri asta este… un plugin.
- Jetpack – un plugin ce împachetează numeroase funcționalități, creat de cei de la WordPress pentru securitatea website-ului tău, performanța lui, creșterea traficului, optimizarea imaginilor, a look-ului etc. Social Warfare – exact cum îți închipui: pentru ca cititorii să poată share-ui toată ziua articolele tale.
- Google Analytics by Monster Insights – de aici vei sustrage date importante despre vizitele pe blogul tău, înțelegându-ți mai bine audiența și optimizându-ți conținutul. Nu spunem că ai ști ce să faci cu datele în lipsa unor tutoriale, dar, din fericire, găsești online cu nemiluita.
6. Instalează o temă pentru blogul tău
Crezi că ambalajul nu contează? Mai gândește-te. Poți publica informații de neprețuit, poți concura la sânge cu Eminescu și poți fi un magician în mânuirea camerei, dar dacă website-ul tău nu arată țuț, nimeni nu va asculta ce ai de spus. Oamenii nu judecă mai mult de 3 secunde dacă rămân sau nu pe un website, iar un design atrăgător joacă un rol esențial. Fix de asta se ocupă tema unui blog.
Și aici, bineînețeles, există temele gratuite și cele plătite și, ca totul în viață; cele din urmă arată mai bine, îți stau la dispoziție în cazul în care ceva se strică, sunt mai rapide și mai eficiente din punct de vedere SEO. Prețul unei teme plătite ar fi undeva între 20 și 60 de dolari.
7. Creează primele pagini
Diferența dintre o pagină și un articol (sau o postare de blog) este că aceasta dintâi este o parte statică a blogului tău. În vreme ce articolele se vor desfășura asemenea unei role de film pe măsură ce le publici (cele mai recente devenind primele și viceversa), paginile rămân la locul lor, într-un spațiu vizibil al paginii inițiale, pentru a oferi informații de bază despre tine.
- Despre – una dintre cele mai importante pagini ale blogului tău și locul unde poți să le povestești oamenilor despre tine, despre ceea ce te motivează să scrii și cum îi poate ajuta pe ei blogul tău
- Pagina de contact – cum te pot contacta direct oamenii dacă au întrebări, dacă vor să-ți propună parteneriate sau dacă vor să-ți dea un feedback personal
- Pagina de confidențialitate – informezi cititorii în legătură cu colectarea și folosirea datelor lor prin cookie-uri, precum și felul în care le protejezi
- Drepturile de autor – o pagină opțională și totuși importantă dacă vrei să anunți faptul că întregul conținut îți aparține și că nu ți-ar plăcea să fie copiat în vreun fel fără acordul tău
8. Pregătește-te să înveți programare, comunity management, SEO, marketing, editare foto/video și alte lucruri a căror existență nici nu o bănuiai
Ah, dacă îți închipui că tot ce trebuie să faci pentru a-ți crește blogul de călătorii este să bați la taste ca la pian… ești departe de adevăr. Redactarea propriu-zisă a articolelor este doar o mică parte. Partea bună este că găsești informații și sfaturi pe internet cu duiumul și pe multe dintre ele o să le înveți din mers, încercând și eșuând.
Probleme tehnice cu blogul vor apărea oricum, iar dacă nu îți pierzi răbdarea ducând totul pe pustii, o să deprinzi din ele o mulțime de abilități tehnice de programare și de funcționalitate a unui website. Îți vei da seama, încet-încet, că nu poți închide ochii, prefăcându-te că SEO nu există și nu contează pentru că, dacă vei vrea ca articolele tale să apară în primele rezultate, va trebui să te supui regulilor și să placi motorului de căutare.
La fel îți vei da seama că fotografiile și video-urile pe care le faci, oricât ar fi de iscusite, vor avea nevoie de mici retușuri pe ici-pe colo, și uite-așa o să te trezești cu desktopul plin de aplicații de editare. Încă un detaliu – vei realiza că articolele tale nu se promovează singure și că, oricât ar fi de bune, concurează totuși cu alte milioane la fel; și atunci vei vrea poate să scrii sau să oferi interviuri în alte publicații sau bloguri, să faci networking cu alți bloggeri sprijinindu-vă unul pe altul și să folosești rețelele sociale drept aliați de nădejde.
9. Publică primul articol
… ușor de zis… Poți începe cu un articol inspirațional, vorbind despre ce înseamnă călătoriile pentru tine, cum te-au schimbat sau ce ai învățat colindând anumite bucăți de lume. Poți scrie un articol despre prima ta călătorie, despre ultima sau despre viitoarea pe care o plănuiești.
Nu-ți lăsa inima să se spargă în bucăți dacă primul articol nu o să bubuie de popularitate. Ține minte, pot trece ani până ca blogul tău să ajungă la rezultatele la care visezi. În această primă etapă este important să te familiarizezi cu platforma de WordPress, să începi să-ți conturezi stilul, tone of voice-ul și să-ți stabilești o rutină de publicare.
Și dacă albul primei pagini te înfioară și nicio idee nu se întrevede la orizont, scrie despre orașul în care locuiești (sau în care ai crescut). Oricum, acesta este probabil domeniul tău de expertiză și nu te lăsa înșelat de gândul că pe nimeni nu ar interesa asta; vei fi surprins să afli câți oameni vor să afle mai multe despre orașul tău de baștină (indiferent care ar fi el).
10. Idei de conținut pentru momentele când rămâi în pană
… hm, despre călătoriile tale, asta-i clar! Dar cum începi? Cât de des ar trebui să publici? Cum îți structurezi articolele? Despre ce scrii dacă nu călătorești fix în momentul ăsta? 1-2 articole pe săptămână este o medie bună pentru început, dar calitatea acestora depășește detașat în importanță cantitatea lor. Important! Scrie așa cum vorbești și fă-o la modul cel mai sincer, oferă sfaturi reale, fii amuzant și scrie ca și cum te-ai conversa cu un prieten.
Utile și ușor de citit sunt articolele sub formă de listă, de tipul 7 locuri pe care trebuie să le vizitezi în Bogota sau 5 dintre cele mai bune mâncăruri pe care le-am încercat în Spania. O altă metodă este să-ți pui tu însuți întrebări care te-au măcinat de-a lungul călătoriilor și să le găsești răspunsuri; de exemplu, sfaturi despre călătoria cu cei mici sau cum să NU te mai întorci din vacanță cu 5kg+. De asemenea, poți să treci pe un ton mai personal și să vorbești despre sentimentele și impresiile tale dintr-o anumită destinație. Știi tu… cerul… limita…
11. Cum faci bani/obții beneficii cu blogul tău de călătorii
Să ne familiarizăm cu un lucru: la început, singurii cititori vor fi părinții și, eventual, prietenii tăi cei mai buni. Dar nu-i nimic rău în asta – așa au început toți marii bloggeri. Totuși, pentru a-l monetiza, este nevoie de o audiență ceva mai extinsă pentru că numărul de vizite și vizitatori este, în general, proporțional cu veniturile unui blog.
Din punct de vedere online, programele de afiliere reprezintă cea mai populară metodă de a face profit. Te poți afilia cu branduri, recomandând bilete de avion, echipament de călătorii, de fotografie, tururi, hoteluri (cerul… limita…); astfel, poți câștiga un mic comision de fiecare dată când cineva face click sau cumpără un produs prin intermediul blogului tău.
Mulți, însă, preferă să folosească blogul drept mijloc de promovare pentru produse și servicii pe care le oferă: tururi, cursuri online, ghiduri, ebook-uri, workshop-uri, consultanță, conținut, fotografie etc. Alții, pe de altă parte, au clarul obiectiv că vor să călătorească gratis cu ajutorul blogului, participând la blogtrip-uri sau obținând servicii de călătorie în schimbul promovării pe blog. Aceste mijloace nu sunt exclusive și nu se exclud – poți să le faci pe toate în același timp, doar o parte, sau poți găsi infinite alte metode de a-ți monetiza „copilul” (vorba vine…).
Înainte de rămas bun
– Te-ai întrebat, probabil, în repetate rânduri de la început până acum, cam de cât cash te va ușura blogul. Recapitulând, hosting-ul, tema și pluginurile vor fi principalele costuri inițiale și ar trebui să coste undeva între 60 și 100 de euro, dar chiar și aceste costuri pot fi evitate la început, folosind WordPress.com. Timpul pe care va trebui să îl aloci va fi, însă, infinit mai scump și va reprezenta principala investiție a blogului tău.
– Îmbrățișează Perseverența și Constanța (nu ne referim la orașul litoral) ca pe cei mai buni prieteni pentru că vei avea nevoie zdravănă de ei, fără a uita însă de Răbdare – asta-i cea care te va bate pe umăr în momentele lipsite de speranță și în zilele în care va bate vântul în statisticile vizitatorilor.
– Analizează rezultatele! Pentru că, în lipsa șefului, sunt singurele care-ți oferă un feedback real și șansa de a deveni mai bun.
– Da, există milioane de bloguri de călătorii și nu ar trebui să te mire dacă afli că până și bunica ta și-a făcut unul anul trecut, așa că nu te aștepta la un teren virgin și la niște cititori însetați să le încapă pe mână un blog nou. Așadar, dacă decizi că ăsta ți-e viitorul (sau viitorul hobby), creează ceva original! Fii autentic! Scrie despre lucrurile care te pasionează cu adevărat! Copiază-i pe cei mai buni, dar asta doar până îți construiești un stil propriu.
Citește mai mult:
- Joburi de nomad modern: lucrează în timp ce călătorești în jurul lumii
- La taifas cu lipa-lipa.ro: cum să devii nomad digital și să călătorești cu normă întreagă
- Confesiunile unei dependente de călătorii: interviu cu Cristina Stoica